Itseohjautuva auto on yksi autoteollisuuden tärkeimmistä trendeistä, jonka merkitys tulee kasvamaan tulevina vuosina. Nyt ollaan kokeiluvaiheessa ja muutosvaiheessa perinteisistä ajoneuvoista itsestään ajaviin autoihin. Meillä on edelleen monia automaation tasoja, joita määritellään jatkuvasti uudelleen ja kehitetään muuttamaan itse ajava ajoneuvo (eli sellainen, joka integroi automaattitoiminnot perinteiseen rakenteeseen) täysin itsenäiseksi (eli ei enää rattia).
Kuten voitte ymmärtää, tämä on pitkä prosessi, jossa on myös paljon vaikeuksia. Nämä eivät ole vain teknisiä, vaan joilla on monimutkaisia oikeudellisia ja sääntelyyn liittyviä vaikutuksia, jotka on ratkaistava samanaikaisesti.
Mikä on itseohjautuva auto?
Itseohjautuva auto on auto, jossa on useita kehittyneitä elektronisia järjestelmiä, kuten antureita, kameroita, tutka ja GPS, joita tekoäly koordinoi varmistaakseen turvallisen ajon kaikissa olosuhteissa ilman ihmisen väliintuloa.
Meidän on myös sanottava, että itseohjautuva auto ei ole ”saari”. Kaikkien tällaisten ajoneuvojen odotetaan kommunikoivan muiden kanssa (kuten tyypillisten esineiden internetin liikennemuotojen) koordinoidakseen ja välttääkseen mahdollisia ongelmia, kuten äkkijarrutuksia, liikenneruuhkia ja onnettomuuksia. Ja tämä tapahtuu käyttämällä nykyaikaisia tiedonsiirtomuotoja 5G-tekniikalla, joten enemmän dataa voidaan siirtää avoimesti ja ilman minkäänlaista viivettä, mikä olisi uhka sen turvallisuudelle.
Ja kaiken tämän pitäisi tapahtua, kun istumme hiljaa istuimellamme – emme enää ajaisi – älylaitteellamme nettikasino pelit edessämme valmiina livestriimaamaan pokeria. Ja kaikkialla ympärillämme, liikenteen vaimeiden äänien äärellä, näkyy teräväpiirtovideo jakajasta jakamassa kortteja ja äänet ja musiikki saavat meidät tuntemaan kuin olisimme itse huoneessa. Hyvin erilainen kokemus kuin työmatkamme tällä hetkellä!
Autonomisen ajamisen viisi tasoa
Meidän on sanottava, että teknologiat ovat jo olemassa, mutta mitä vielä puuttuu, on niiden yhdistelmä luoda mukava kokemus, kuten olemme maininneet edellä. Autoteollisuus on luonut luokituksen, jossa ajoneuvon automaatio jaetaan viiteen tasoon (plus yksi) määritelläksemme, missä olemme.
- Taso 0, ei automaatiota
Tämä taso edustaa tämän päivän, tai pikemminkin eilisen, autoja. Kuljettaja ohjaa ajoneuvoa ilman kuljettajaa avustavan järjestelmän tukea.
- Taso 1, kuljettajan avustaminen
Autossa on kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, ajoneuvon elektroniset ajonvakautussäätimet (ESC), dynaaminen jarrutuki (ABS), kaistakeskitysjärjestelmät ja vastaavat.
- Taso 2, osittainen automaatio
Järjestelmät on integroitu toisiinsa ja ne tekevät yhteistyötä esimerkiksi mukautuvan vakionopeudensäätimen, kaistakeskityksen ja kameroiden kanssa, jolloin kuljettaja voi luopua ajoneuvon hallinnasta rajoitetuissa tilanteissa.
- Taso 3, rajoitettu autonominen ajaminen
Kuljettaja voi luovuttaa turvallisuuden kannalta kriittisten toimintojen täydellisen hallinnan autonomiselle ajojärjestelmälle, mutta tämä rajoittuu tiettyihin liikenne- ja sääolosuhteisiin.
- Taso 4, korkea automaatio
Tämä tarkoittaa täysin itsenäistä ajoa, jossa ajoneuvo voi suorittaa kaikki turvallisuustoiminnot määrätyn matkan aikana luovuttaen hallinnan kuljettajalle vain poikkeustapauksissa epäsuotuisissa sääolosuhteissa.
- Taso 5, täysi automaatio
Tässä tapauksessa järjestelmien integraatio ja autonomia ovat totaalisia ja ehdottomia: sinun on vain asetettava haluttu määränpää, ja ajoneuvo kuljettaa matkustajan sinne ilman ihmisen väliintuloa.
Missä olemme tänään?
Voidaan sanoa, että itseohjautuvien autojen markkinaraolla olisi tähän mennessä kaikki mahdolliset elementit toteutuakseen, mutta se, mikä todella puuttuu, on yleisön hyväksyntä. Itse asiassa monilla on yhä suuria epäilyksiä itseohjautuvien autojen luotettavuudesta ja turvallisuudesta ja tämä edellyttää paitsi teknistä kehitystä myös kulttuurista kehitystä.
Potentiaaliset markkinat ovat olemassa, ja ne ovat valtavat: ResearchAndMarketsin tutkimus osoittaa, että vuoteen 2026 mennessä itseajavien autojen teollisuus nousee 615 miljardiin dollariin. Kuitenkin PAVEn tekemä tutkimus vuonna 2020 Yhdysvalloissa (Partners for Automated Vehicle Education) osoittaa, että 3 neljästä amerikkalaisesta ei pidä autonomisia ajoneuvoja turvallisina, ja 48 % heistä ei koskaan menisi itsestään ajavaan autoon.
Voimme siis päätellä, että on vielä pitkä matka – kuvaannollisesti ja vertauskuvallisesti – ennen kuin käyttäjät hyväksyvät tämän nykyaikaisen liikkuvuuden kehityksen. Laiskuudestamme huolimatta näyttää siltä, että ihmiset eivät ole vieläkään valmiita tulemaan robotin peittämiksi.